Plant Care groene middel tegen y-virus

Artikel newharvest.co.uk | Plantepleje: det grønne alternativ

Den flydende organiske gødning Plant Care har en afvisende effekt. Den opnås ved energisk at øge en række ingredienser, som ganske enkelt findes i naturen.

Midlet virker på to fronter: På den ene side er det en letoptagelig bladgødning, og på den anden side gør det afgrøden naturligt mindre modtagelig over for eksterne (levende) trusler. Disse bladgødningsegenskaber opnås ved at bruge tang og melasse.

I de senere år har virksomheden Vossen Laboratories gennemført vellykkede test med tilsætning af silica og padderokke. Padderokke er en plante, der er naturligt rig på silicium. Den naturligt afvisende effekt opnås gennem tilsætning af mentol, tagetes og kejserkrone.

I år vil der blive udført yderligere forsøg med tilsætning af neem-olie. Vossen Laboratories forsøger at arbejde med nye tilsætningsstoffer i produktet hvert år. Der investeres altid i middelets plantestyrkende og naturligt afvisende egenskaber.

Effekter på produktionstab og virusoverførsel

Det grønne pesticid Plant Care er i kartofler et godt alternativ til pyrethroider til at forhindre overførsel af Y-virus fra bladlus. Det viser flerårig forskning fra vidensorganisationen CropSolutions. Ifølge teknisk rådgiver i CZAV, Lennart Testers, er effekten lige så god og nogle gange bedre end effekten af pyrethroider.

Desuden har de fleste pyrethroider vist sig at have en negativ indvirkning på tal i læggekartofler. Denne negative bivirkning ses ikke, når Plant Care anvendes. Produktet anvendes ikke kun med succes i læggekartofler, men også i beder, løg, korn og liljer.

Plant care y-virus

Plant Care har været anvendt i forskellige afgrøder i flere år. © Vossen The New Farming

I korn anvendes Plant Care hovedsageligt mod modenhedssygdomme. Virkningerne af planteforstærkende egenskaber har vist sig godt i de seneste varme somre og våde efterår. De behandlede afgrøder er tydeligvis mere modstandsdygtige over for ekstreme klimatiske forhold.

Dette kan forklares ved at styrke cellevæggene og fremme celledelingen i disse afgrøder. Det skaber en fastere afgrøde, der kan ånde bedre. Desuden maskerer Plant Care enhver ethylenudledning, hvilket gør afgrøden mindre attraktiv for bl.a. bladlus. Det bruges ikke kun i markbruget, men også i gartnerier på kolde jorde og i drivhuse.

Effektivt arbejde

Plant Care indeholder ingen kemiske aktive ingredienser, og der sker beviseligt ingen opbygning af toksiner eller resistens. Det betyder også, at produktet ikke behøver at blive sprøjtet separat, men kan indgå i den (ugentlige) sprøjtecyklus. Det sparer arbejde, tid og penge.

Pesticidet kan udbringes med marksprøjte, sprøjterobot eller forstøver. Plant Care spreder en behagelig mintlugt og er ikke farlig for mennesker. Det er klassificeret som en organisk gødning og kræver derfor ikke registrering.

Vossen The New Farming skelner mellem anvendelse i drivhuse, på marken eller horticulture på kold jord og i svampedyrkning. Afhængigt af afgrøden varierer doseringen mellem 1 og 5 liter pr. hektar pr. uge i 10 dage.

Nøjagtige behandlingsskemaer for de forskellige afgrøder findes på hjemmesiden foxagriculture.com.

Anvendelse og erfaringer

I flere år er Plant Care blevet anvendt i forskellige afgrøder. Nedenfor er et par erfaringer med anvendelse i liljer og læggekartofler. Se mere på YouTube.

Planteavler Willem Francis: »Jeg ringede rundt for at få referencer, og jeg hørte om gode resultater med Plant Care. Så begyndte vi også at bruge det.»

Floriculturist Kok Hulsebosch: «Vi begyndte at bruge Plant Care i stedet for pyrethroider. Resultaterne indtil videre er bare gode, vi har ingen stigning i vores resultater af vira.»

Se artiklen på nieuweoogst.nl