Herbali proefresultaten

Artikel nieuweoogst.nl | Omfattende markforsøg beviser værdien af den organiske gødning Herbali

I vækstsæsonen 2023 opnåede Vossen The New Farming, som er en del af Vossen Laboratories, igen imponerende resultater med sit Herbali-produkt. Den Weert-baserede virksomhed har været et etableret navn i den hollandske landbrugssektor i årevis. Herbali, en organisk gødning baseret på alger, har bevist sin værdi ved dyrkning af afgrøder som ensilagemajs og kartofler (sorten Markies). Nedenfor er et sammendrag af virksomhedens markforsøg, der er udført i løbet af det seneste år. Virksomheden producerer og distribuerer også flere andre produkter, herunder Plant Care og Bio Terra.

Vossen The New Farming har en intern R&D-afdeling, der konstant er engageret i forskning i naturligt landbrug for at sikre, at deres produkter yder deres bedste. Til vækstsæsonen 2023 er Herbali-formlen blevet styrket med tilsætningsstoffer som Fritillaria Imperialis (Kejserkrone) og silicium.

Virksomhedens F&U-politik hviler på to hovedsøjler: naturlig styrkelse af afgrøder og fremme af deres gradvise vækst og naturlig afskrækkelse af eksterne trusler mod planter. Denne tilgang har igen givet bemærkelsesværdige resultater. Virksomheden planlægger at indføre yderligere forbedringer til vækstsæsonen 2024, herunder brug af padderokke og neem-olie.

Organisk gødning baseret på alger

Herbali har været på markedet i mere end to årtier og undergår løbende optimering og udvikling. Det er en organisk gødning baseret på alger. Det, der adskiller Herbali, er dets evne til at blive blandet med almindelige midler. Produktet udbringes en eller to gange i løbet af vækstsæsonen, afhængigt af afgrødetypen. Desuden har varianten Herbali Special certificering til brug i økologisk landbrug, hvilket fremhæver produktets alsidighed.

Herbali giver en stabil og optimal afgrødeudvikling, især under udfordrende forhold som for meget nedbør, dårlige jordbundsforhold eller tørke. Da produktet er kompatibelt med almindelige produkter, kræver det ikke ekstra arbejde eller tid, hvilket gør det til et omkostningseffektivt valg for landmænd.

International ekspansion og samarbejde

Vossen The New Farming, der oprindeligt var baseret i Holland, har udvidet sin indflydelse til Belgien og Holland og samarbejder med distributører i mere end 25 andre lande, herunder Sydafrika, Taiwan og Irland. I 2023 var fokus for forsøgene hovedsageligt på Belgien og Holland, hvor man arbejdede med potentielle distributører som Intergrow N.V. (Belgien) og Aegten N.V. (Belgien).

I Holland blev kartoffelforsøgene udført i samarbejde med Praktijkcentrum voor Precisielandbouw i Reusel. Virksomheden ser også frem til sin ekspansion til de østrigske og franske markeder i 2024.

Mærkbare resultater inden for ensilagemajs og kartofler

Et af de mest bemærkelsesværdige aspekter af 2023-forsøgene var fokus på ensilagemajs, der blev udført på tre steder i Belgien: Peer, Ellikom og Aalter. Det er vigtigt at bemærke, at både jordbearbejdning og gødskning af den behandlede og den ubehandlede del af afgrøden var identisk. Desuden blev forsøgene udført med forskellige såtider, både tidligt og sent på sæsonen.

Praktijkproef Herbali Vossen The New Farming

De behandlede afgrøder viste højere udbytte og tykkere planter, hvilket tyder på bedre saftgennemstrømning. Den samlede udbytteforbedring varierede mellem 12,5 % og 14,5 %. Opsigtsvækkende tal, da produktet betaler sig selv med en udbyttestigning på kun 5 %. Derudover fremmer Herbali en robust rodudvikling, som er afgørende for plantesundhed og næringsstofoptagelse.

I Aalter blev NO3-indholdet i plantesaften også målt, og det viste en forskel på over 19 % . Dette indikerer en øget optagelse af næringsstoffer, når man bruger Herbali.

I kartoffelforsøgene blev der i sorten Marquis observeret en betydelig stigning i undervandsvægten, nemlig over 8%.

Konklusion

Vossen The New Farmings indsats i vækstsæsonen 2023 har endnu en gang bekræftet, at Herbali er et værdifuldt produkt til dyrkning af kartofler og ensilagemajs. Med disse resultater inden for ensilagemajs og kartofler og planer om yderligere ekspansion og innovation forbliver virksomheden en nøglespiller i landbrugssektoren. Herbali giver landmændene værktøjer til at styrke og beskytte deres afgrøder og bidrager dermed til et bæredygtigt og produktivt landbrug.

Læs hele artiklen her på nieuweoogst.nl